Tandartsen combinatie

Zorg goed voor je gebit

Geplaatst op

Het verzorgen van je gebit begint natuurlijk bij het zorgvuldig poetsen van je tanden. Je houdt hier je tanden, kiezen en tandvlees mee gezond. Hierdoor loop je minder risico op gaatjes en ontstekingen van het tandvlees. Voor een goede hygiëne is het belangrijk om tweemaal per dag je gebit te verzorgen. Je kunt dat op meerdere manieren doen. In deze blog lees je de verschillende manieren van verzorgen.

Hoe kan je het beste je tandenpoetsen

Je poetst je tanden om tandplak tegen te gaan. Dit is een wit-gelig laagje op je tanden en bestaat uit onder andere bacteriën. De meeste mensen kopen een tandenborstel met een grote borstelkop. Echter is het beter om een kleine borstelkop te kopen om elke tand een voor een te poetsen. Poets twee keer per dag, minstens 3 minuten je tanden. De meest effectieve manier is door korte bewegingen te maken en om in een vaste volgorde te poetsen.

Weet je niet zeker of je op de juiste poetst? Deze tandarts uit Amsterdam kan je uitleggen hoe je dit het beste kunt doen.

Flossen is een kleine moeite met een groot effect

Tanden poetsen aan de buitenkant en binnenkant van je gebit is niet het enige wat hoort bij het verzorgen van je gebit. De ruimte tussen je tanden is even belangrijk om te reinigen als de buiten- en binnenkant. Om de ruimte tussen je tanden te reinigen kun je flossdraad gebruiken. In het begin kan het enigszins pijnlijk zijn omdat je tandvlees nog gevoelig of ontstoken is. Schrikt niet als het begint met bloeden; dit went met de tijd.

Gebit extra beschermen met mondspoelwater

Naast het poetsen en flossen van je tanden is het raadzaam om mondspoelmiddelen te gebruiken. Een mondspelmiddel met fluoride versterkt het tandglazuur. Tandartsen en mondhygiënisten adviseren dit vaak bij mensen met een verhoogde kans op gaatjes en ontstekingen. Een mondspoelmiddel met chloorhexidine voorkomt de vorming van tandplak op je gebit. Dit middel mag je alleen niet langer dan 1 á 2 weken gebruiken omdat het verkleuring van tanden en tong veroorzaakt.