Tandartsen combinatie

Over tandheelkunde en diabetes

Geplaatst op

Mooie gezonde en witte tanden hebben nog een nieuw voordeel, zo lijkt het: je kunt er diabetes mee voorkomen. Dat blijkt uit recent onderzoek. Wanneer mensen met enige regelmaat hun tanden flossen, poetsen en gewoonweg goed verzorgen, daalt het risico op het krijgen van diabetes type 2. Ditzelfde onderzoek gaf ook aan dat wanneer men tanden of kiezen mist of op een andere manier een ongezonde mond of gebit hebben, dat dit de kans verhoogt op het krijgen van suikerziekte. Het is dus nog een goede reden om niet de periodieke controle bij je tandarts te vermijden!

Nieuw onderzoek uit Zuid-Korea

Dr. Yoonkyung Chang is klinisch assistent-professor aan de afdeling neurologie van het Ewha University Mokdong ziekenhuis in Zuid-Korea. Zij vertelt dat uit hun onderzoek leek te kunnen worden geconcludeerd dat er verband bestaat tussen een goede mondhygiëne en het uitblijven van het ontwikkelen van diabetes. De onderzoekers hebben nog niet precies door wat het precies is wat deze verbinding lijkt te veroorzaken, maar toch lijkt het erop dat er diverse manieren zijn waarop een slecht gebit of slechte mondhygiëne een rol speelt bij het ontwikkelen van diabetes. De slechte mondhygiëne kan te maken hebben met een chronisch proces van ontstekingen in de mond. Dergelijke ontstekingen hebben een effect op de algehele mondgezondheid en kunnen op hun beurt weer leiden tot tandvleesaandoeningen. Er ontstaan dan bacteriën die via de bloedsomloop weer op andere plekken in het lichaam terecht kunnen komen en daardoor diabetes zouden kunnen doen ontstaan.

Second opinion uit New York

In New York is de endocrinoloog Dr. Akanasha Goyal werkzaam. Ze is verbonden aan de Langone Health afdeling van de Universiteit van New York. Ze geeft aan dat ze bekend is met het onderzoek, maar geeft tevens aan dat het vinden van causaliteit (ook wel oorzaak-gevolg) bijzonder moeilijk is. Dat heeft te maken met een groot aantal factoren wat een invloed kan hebben op zowel een slechte mondhygiëne als het ontwikkelen van diabetes. Een andere manier om naar deze conclusie te kijken, is dat een goede mondhygiëne niet zozeer diabetes voorkomt, maar dat diabetes wel een negatief effect kan hebben op de tandheelkundige gezondheid. Er lijkt dus toch nog meer onderzoek nodig te zijn om een dergelijk definitief verband te kunnen leggen.