Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord dat calcium goed voor je is. Niet alleen voor je botten, maar ook voor tanden. In dit artikel lees je waarom het goed is voor je tanden en hoe je kunt zorgen dat je voldoende calcium binnenkrijgt.

Waarom calcium helpt

Calcium is een mineraal dat helpt bij de bouw en het behoud van tanden en kiezen. Het zorgt voor de mineralisatie van je tanden, waardoor je gebit sterker en beter bestand tegen gaatjes is. Vitamine D, wat je aanmaakt als je in de zon zit, helpt bij de opname van calcium in het bloed en is dus ook belangrijk om te zorgen dat je lichaam over voldoende calcium beschikt.

Aanbevolen hoeveelheid

Bij kinderen helpt calcium bij de opbouw van tanden, bij volwassen zorgt het voor behoud van het gebit. Daarnaast hebben senioren voldoende calcium nodig om botontkalking tegen te gaan. Daarom verschilt de aanbevolen hoeveelheid calcium per leeftijdsgroep:

  • Baby’s: 500 milligram
  • Kinderen: 800 milligram
  • Tieners: 1300 milligram
  • Volwassenen: 1000 milligram
  • 50+’ers: 1200 milligram

Waar zit calcium in?

Melkproducten zijn het meest bekend om hun calcium. Maar naast melk, kaas en yoghurt zijn er verschillende etenswaren waarmee je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium mee binnen kunt krijgen. Dit zijn onder andere:

  • Broccoli
  • Sinaasappels
  • Amandelen
  • Tofu
  • Witte bonen

Vergeet niet dat je voldoende vitamine D binnen moet krijgen om de calcium op te kunnen nemen. In de lente en zomer zit je waarschijnlijk genoeg in de zon, in de winter kun je ook vitamine D supplementen overwegen.

Naast calcium speelt ook fosfor een sleutelrol bij het onderhoud van je gebit. Wil je meer weten? Maak een afspraak bij je tandarts of mondhygiënist. Zij kunnen je alles vertellen over de invloed van je voedingspatroon op de gezondheid van je gebit. In Amsterdam kun je bij Tandartspraktijk T.Broekman-Teggelaar voor een deskundig advies.