21 april is het weer Pasen. Naast dat dit voor veel mensen een reden is om uit te pakken met brunches en andere feestelijke activiteiten, staat het feest zeker bij kinderen in het teken van chocolade. Van chocolade paaseitjes verstopt in de tuin tot aan chocolade hazen van een halve meter; zowel winkels als kinderen kunnen er geen genoeg van krijgen. Maar hoe slecht is het nu voor je tanden?

Cacao vs. Suiker

In principe is cacao niet schadelijk voor je tanden. Echter, in de gemiddelde paasei zit geen 100% cacao. Het komt natuurlijk niet als een verrassing, maar in chocolade zit naast cacao vooral suiker en dat is slecht voor je tanden. Doordat suikers te lang in je mond achterblijven gaan de bacteriën deze suiker opnemen. Het zuur wat daaruit voorkomt zorgt voor gaatjes. Het is dus sowieso aan te raden om het gebruik van chocolade niet te rekken over een langere periode, omdat het dan langer in je mond blijft zitten. Hetzelfde geldt overigens ook voor frisdrank en andere voedingsmiddelen waar (veel) suiker in zit.

Niet alle chocolade is even slecht

Het is goed om te weten dat niet alle soorten chocolade even slecht zijn voor je gebit. Dit komt simpelweg doordat niet alle soorten chocolade evenveel suiker bevatten. Chocolade bevat normaal gesproken cacao, cacaoboter, melk en suiker. Pure chocolade bevat de meeste cacao, en dus als gevolg de minste suikers. Dit maakt pure chocolade het minst schadelijk voor je tanden. Melkchocolade daarentegen bevat minder ‘echte’ cacao en daardoor meer suikers. Over het algemeen is witte chocolade het slechtste voor je tanden, omdat dat helemaal geen ‘echte’ cacao bevat. In sommige gevallen bestaan witte chocoladeproducten zelfs uit 55% chocolade! Als je dat veel eet is het wellicht verstandig om een afspraak met de tandarts in te plannen ter controle, zeker na de paasdagen.

Chocolade is soms zelfs goed voor je

Ondanks dat chocolade gaatjes kan veroorzaken door de vele suikers, heeft het wel degelijk bestandsdelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Dit komt vooral door de cacao. Zo bevat cacao veel antioxidanten en kan het je bloeddruk en cholesterol verlagen. Daarnaast verlaagt cacao de kans op hart- en vaatziekten. Let wel op dat je vooral donkere chocolade met een hoog percentage cacao moet eten om het voordeel van deze stoffen te merken. De meeste specialisten raden chocolade aan met minstens 70% cacao (en dus een minimale hoeveelheid suikers).